NEMH2O ROBOT BASENOWY NOWOSC INDUKCYJNIE LADOWANY

tety-i-prezentacje-red-160

Początek XX wieku sprzyjał rozwojowi ikebany. Coraz więcej fascynatów tej sztuki zaczęło poszukiwać swej własnej, unikalnej filozofii układania kwiatów. Zaowocowało to powstaniem kolejnych (po Ikenobo) szkół ikebany. Jedną z nich była szkoła Ohara.

PJG725 ikebana1-02

fot. http://japanesegarden.com

Choć jej początki sięgają schyłku XIX wieku, oficjalnie szkoła powstała dopiero w 1912 roku z inicjatywy rzeźbiarza, Unshina Ohary. Japończyk pragnął odciąć się od sztywnych reguł wynikających z poprzednich stylów, rozwijając moribanę, a tym samym stawiając pierwszy krok ku współczesnej wersji ikebany.

9yrved

fot. amblerangel.wordpress.com

Forma prezentowana przez Oharę wyrażała upływ czasu i cechowała się wielką swobodą. Rośliny wkomponowane są w szerokich, płaskich misach zwanych suiban i odbijają się w tafli wody, wyrażając piękno naturalnych scenerii. Szkoła Ohary miała również znaczący wpływ na rozwój i przyjęcie moribany w innych szkołach ikebany. Organizując liczne wystawy, Unshin Ohara powolnymi krokami przekonywał Japończyków do bardziej otwartej i swobodnej formy tej sztuki.

PJG737 ikebana1-22-1024x819

fot. http://japanesegarden.com

W 1916 roku jego syn, Koun Uhara udoskonalił zasady moribany, nadając mu nowy impuls dzięki wykorzystaniu roślin wodnych dla wyrażenia kwintesencji scen nadwodnych (mizumono – pejzaże nadwodne). Wraz z kolejnymi pokoleniami styl ten był udoskonalany. Houn, syn Kouna dzięki swej kreatywności rozwinął nowe formy ekspresji. Efektem tego było powstanie stylu rinpa – hołdu wobec ducha literatury i malarstwa, kładący duży nacisk na dekoracyjną stronę materiałów. Stworzył on również styl bunjin, który zachwycał się poetycką elegancją roślin.

PJG738 ikebana1-21-1024x808

fot. http://japanesegarden.com

Wraz z rozwojem moribany, szkoła Ohara rozwinęła również heikę – nowoczesna formę tradycyjnej nageirebany. Syn Houna Ohary – Natsuki – stworzył hana-mai oraz hana-isho, nowe formy, które wyrażały ekspresję kwiatów i były dostosowane do bardziej nowoczesnych standardów. Jednak mimo rozwoju, motto szkoły Ohara pozostało niezmienione: „Szkoła natury: tylko kompozycja prosta i naturalna może wzruszać”. Oznacza to, że dzięki obserwacji natury może wyostrzyć nasze spojrzenie i wrażliwość, tym samym tworząc piękne dzieło będące jednością z rośliną.

Źródło: Ikebana. Japońska sztuka układania kwiatów. Rumiko Shiraishi Manako.

0
0
0
s2sdefault

Ostatnio dodane

  

2 promocja 200 ambrogio KOSIARKA AUTOMATYCZNA 

Książki